Business Intelligence-tools bieden waardevolle inzichten in de gegevens van een organisatie en laten besluitvormers sneller en beter geïnformeerde strategische keuzes maken. Maar de technologie ontwikkelt zich snel, en daarmee komt er een nieuwe en efficiëntere BI praktijk: de self-service aanpak. Veel organisaties zien nu een verschuiving naar deze nieuwe vorm van BI, vanwege de voordelen boven de traditionele systemen.

Wat is het?
Self-service BI is een rapportage- en analytics-platform dat zakelijke gebruikers met beperkte IT-kennis en ervaring kunnen gebruiken. Als een eindgebruiker een zakelijke vraag heeft en zelf rapporten kan genereren en gebruiken, dan is er sprake van self-service BI. Het uiteindelijke doel hiervan is om overbodige processen, waarbij gebruikers altijd hulp nodig hebben van data-analisten en technologie-experts, te verminderen. Met self-service BI zijn de gebruikers zelf in staat om informatie te verzamelen, te analyseren en het delen van rapporten met anderen.

Verschil
In de traditionele BI-systemen maken analisten rapporten op basis van input van gegevens, en leveren ze vervolgens aan de besluitvormers. Als de beleidsmakers meer details of andere gegevens nodig hebben, moeten de analisten het rapport aanpassen of opnieuw maken. Self-service BI is ontworpen om dit tijdrovende rapportageproces te elimineren. Het opent de deur naar data-exploratie en nieuwe mogelijkheden. In plaats van analisten te vragen om rapporten te genereren, hebben eindgebruikers de mogelijkheid en tools op ieder moment hun zakelijke vragen te kunnen beantwoorden.

De voordelen van self-service
Self-service BI verbetert organisaties op diverse vlakken:
• Het bespaart tijd. Doordat gebruikers niet langer afhankelijk zijn van data-analisten en technisch personeel, wordt het analytische proces efficiënter. Er wordt veel tijd bespaard als eindgebruikers zelf hun vragen kunnen beantwoorden.
• Het elimineert fouten. Hoe meer gebruikers beslissingen moeten maken, hoe minder kans dat ze de juiste maken. Self-service BI verlicht de besluitvorming door het leveren van rapporten en visualisaties die gemakkelijk te begrijpen zijn. Gebruikers kunnen hun gegevens analyseren en antwoorden afleiden zonder specialisten te raadplegen.
• Het vermindert de kosten. Eindgebruikers hebben met self-service BI geen of nauwelijks opleiding, training of ondersteuning nodig. Bovendien is een self-service BI-platform toegankelijk vanaf elke locatie en op elk moment, zonder de noodzaak om dure hardware en servers te installeren.

Wilt u meer weten over Business Intelligence en hoe u deze in uw organisatie kunt implementeren? Neem contact op met BI Right!.

Meer informatie?
Wij bellen u terug!

Relevante cases

BI Right! kijkt goed naar wat het probleem is en zoekt daar vervolgens een geschikte consultant bij. Bovendien hebben ze niet alleen kennis van hun eigen vakgebied, maar weten ze ook hoe het er in onze markt aan toe gaat.  >

De Hartekamp Groep

Claudia de Jongh
Functioneel Analist

Ga naar boven