Een bekend fenomeen in Business Intelligence is het ‘user adoption’-syndroom. Wanneer mensen vertrouwen op onvolledige databronnen, zoals rapporten uit transactionele systemen of handmatige notities uit Excel, zien ze vaak de kwaliteit van de data over het hoofd. Er kan een technische fout in zitten, die leidt tot onvolledige gegevens of inconsistente codes. In dit fenomeen zijn er vier stadia: van ongeloof tot acceptatie.

Eerste stadia
Als dit ‘user adoption’-syndroom zich eenmaal openbaart, ervaart de klant een proces van vier stadia. Het eerste stadium houdt in: ‘het nieuwe system werkt niet’. Dit is de eerste reactie die een klant heeft als hij constateert dat de cijfers niet kloppen. Stadium twee is ‘het system werkt, maar vergt nog veel werk’. En dat klopt: het kost tijd en werk om de impliciete veronderstellingen die zijn gegeven aan oudere gegevens, te verwerken en in het nieuwe systeem te implementeren.

Actie
Het derde stadium is ‘Dat wisten we niet’. Gebruikers realiseren zich dat er kwesties spelen rond de kwaliteit van de gegevens, maar de eerste reactie is: ‘Het is niet mijn schuld, de gegevens zijn niet van mij’. Als het een technologische kwestie is, moet de IT-afdeling op de hoogte worden gesteld en het probleem repareren. Bij een operationeel probleem moet het management beslissingen nemen. In dit stadium rijst het bezwaar vaak: ‘We hebben alleen behoefte aan een beter inzicht en een nieuwe data, het was niet onze bedoeling om het bedrijf te reorganiseren of er iemand buiten IT bij te betrekken’. Maar een beter inzicht leidt uiteindelijk ook tot acties, toch?

Systeemacceptatie
Het laatste stadium is ‘systeemacceptatie’, waarin het systeem geleidelijk wordt uitgerold en het gebruik ervan zich verspreidt onder de gebruikers. Iedereen is blij, totdat er een aantal andere obstakels voorbij komen. Gebrek aan flexibiliteit, de moeite die het kost om een systeem te bouwen en het feit dat gebruikers gewend zijn aan Excel. De plus- en minpunten zijn vaak in balans.

Verificatie
Het is dus belangrijk om af en toe te verifiëren of de gegevens daadwerkelijk kloppen. Met een consistent verificatieproces kunt u veel bereiken. Er zit veel meer in data dan u zou denken, maar niet alleen als het gaat om techniek. Data zijn van u, u creëert en controleert ze. Maak daarom gebruik van hun maximale potentieel.

Meer informatie?
Wij bellen u terug!

Relevante cases

BI Right! kijkt goed naar wat het probleem is en zoekt daar vervolgens een geschikte consultant bij. Bovendien hebben ze niet alleen kennis van hun eigen vakgebied, maar weten ze ook hoe het er in onze markt aan toe gaat.  >

De Hartekamp Groep

Claudia de Jongh
Functioneel Analist

Ga naar boven