Iedereen heeft verschillende redenen en motivaties om te werken. Maar we werken allemaal omdat het ons iets oplevert dat we nodig hebben. Dit heeft invloed op onze moraal, motivatie en kwaliteit van leven. Wat willen mensen nu echt van hun werk?

Geld
Sommigen werken omdat ze ervan houden, vanwege persoonlijke ontplooiing of om bepaalde doelen te bereiken. Wat de reden ook is: feit blijft dat bijna iedereen ook vanwege het geld werkt. Salaris, compensatie, bonussen of beloning: geld betaalt de rekening. Geld zorgt voor huisvesting, geeft kinderen voedsel en kleding, stuurt hen naar school en maakt vrijetijdsactiviteiten mogelijk. Een goede beloning is dus de hoeksteen voor een succesvol bedrijf met betrokken medewerkers. Zonder dat onderdeel verlies je je beste mensen aan een beter betalende werkgever.

Aandacht
Maar mensen verwachten meer van hun werk dan alleen geld. Uit een studie onder duizenden werknemers blijkt dat mensen vrije tijd en aandacht van hun leidinggevende net zo belonend en motiverend vinden. Ze willen gewaardeerd worden door de mensen die hoog in hun achting staan.

Verder willen werknemers: 

  • Controle hebben over hun werk, inclusief het kunnen nemen van belangrijke beslissingen, duidelijke en meetbare doelen, duidelijke verantwoordelijkheden en erkenning voor prestaties.
  • Tot de ‘in-crowd’ behoren, oftewel tijdig belangrijke informatie ontvangen, goede communicatie, participeren in een team en visuele documentatie van de voortgang van werkzaamheden en prestaties.
  • De mogelijkheid tot groei en ontwikkeling, met onder andere onderwijs, opleiding, loopbaantrajecten, werken in een team en excursies naar succesvolle werkplekken.
  • Leiderschap. Mensen willen duidelijke verwachtingen, doelen stellen en feedback.

Erkenning
Mensen willen erkenning van hun individuele prestaties. Ze willen ook dat werknemers die niet presteren, ontslagen worden. Als dit niet gebeurt, werkt dat demotiverend. Bovendien onderschatten werkgevers het belang van zaken als flexibele werktijden of mogelijkheden voor vooruitgang.

Wat kunt u doen?
Nu u weet wat werknemers daadwerkelijk willen, is het van belang om een omgeving te creëren die de motivatie stimuleert. Dat begint bij vragen: vraag werknemers wat zij verwachten van hun werk en of ze dit krijgen. Deze waardevolle informatie kan helpen bij het creëren van een motiverende werkomgeving. Besteed aandacht aan wat belangrijk is voor mensen, dat leidt tot zakelijk succes.

 

Meer informatie?
Wij bellen u terug!

Relevante cases

BI Right! kijkt goed naar wat het probleem is en zoekt daar vervolgens een geschikte consultant bij. Bovendien hebben ze niet alleen kennis van hun eigen vakgebied, maar weten ze ook hoe het er in onze markt aan toe gaat.  >

De Hartekamp Groep

Claudia de Jongh
Functioneel Analist

Ga naar boven