Aan de hand van vijf ‘best practices’ kunnen HR-managers een start maken met het bouwen van sterke HR analytics-campagnes. 

 

1. Het verschil begrijpen tussen HR metrics en HR analytics.

Statistieken zijn niet hetzelfde als analytics. Zaken als omloopsnelheid en de te vullen tijd zijn cijfers, geen analytics. Het doel van analytics is juist om te voorspellen. Stakeholders zijn over het algemeen niet geïnteresseerd in platte cijfers, maar in zaken als kosten, winst, verloop, omzet en rendabiliteit. Het is niet belangrijk hoeveel mensen je bedrijf hebben verlaten in de laatste maand, maar waarom ze dat hebben gedaan, wat de trend is en wat dat betekent voor bijvoorbeeld de arbeidsparticipatie. 

 

2. Overleggen met zakelijke leiders en klein beginnen. 

Als leiders niet geïnteresseerd zijn in HR metrics, waar zijn ze dan wel in geïnteresseerd? Het is een goede aanpak om het hen direct te vragen en te luisteren naar hun behoeften. Ook is het verstandig om HR analytics initiatieven klein en eenvoudig te houden op het begin, zodat je een paar ‘quick wins’ kunt maken. Met twee of drie maatregelen kun je de leiders al voorzien van goede informatie. En focus op één probleem tegelijk. 

 

3. Krijg de definities van HR analytics helder en op één lijn. 

Er kan onenigheid ontstaan over de juistheid van de HR-gegevens. Daarom is het belangrijk dat er een goede methodologie wordt ontwikkeld rondom HR analytics. Zaken moeten zeer consistent zijn en er moeten specifieke definities worden vastgesteld. 

 

4. Bouw een divers HR analytics team. 

Er moeten drie vaardigheden aanwezig zijn in een HR analytics team: HR, statistiek en consultancy. Iemand met consultancyervaring is belangrijk om te communiceren met senior executives en te bespreken welke vragen van belang zijn. Ook een HR-persoon is essentieel, om de focus te houden op de mensen in plaats van de cijfers. Als het teveel statistiek wordt, gaat men voorbij aan de menselijke aspecten. 

  

5. Maak HR analytics data eenvoudig te consumeren. 

Door middel van datavisualisatie kunnen senior executives eenvoudig inzicht krijgen in de analytics. Met behulp van grafieken breng je goed in beeld waar het om draait. Dit laat zien welk probleem je probeert op te lossen en wat de hypothese is. 

 

 

 

Meer informatie?
Wij bellen u terug!

Relevante cases

BI Right! kijkt goed naar wat het probleem is en zoekt daar vervolgens een geschikte consultant bij. Bovendien hebben ze niet alleen kennis van hun eigen vakgebied, maar weten ze ook hoe het er in onze markt aan toe gaat.  >

De Hartekamp Groep

Claudia de Jongh
Functioneel Analist

Ga naar boven