Twee op de vijf HRM’ers vindt geschikte kandidaten via LinkedIn, blijkt uit onderzoek van recruitmentbureau Robert Half Nederland. Ook Facebook wordt steeds belangrijker in het wervingsproces: bijna een kwart van de tweehonderd ondervraagde HR-managers vond nieuwe aanwas via dit medium. 

Eerder bleek al uit onderzoek van Unique dat social media bij bijna de helft van de mkb’ers is ingeburgerd als wervingsmiddel. Met name LinkedIn wordt veel gebruikt bij werving. In de publieke sector blijft social media als wervingskanaal echter nog achter. 

 

Traditioneel cv

Het toenemende gebruik van social media in het wervingsproces lijkt veroorzaakt te worden doordat ze in het dagelijks leven ook meer worden gebruikt. Toch betekent dit niet dat het traditionele cv verdwijnt. Uit eerder onderzoek bleek dat vier van de vijf CFO’s nog steeds meer vertrouwen hebben in het traditionele cv dan in het LinkedIn-profiel. Een cv kan dus een mooie aanvulling zijn op het profiel, met meer achtergrondinformatie over de werkervaring en activiteiten. 

 

Functies

Niet voor alle vacatures wordt evenveel gebruik gemaakt van social media. Bij functies op executive-niveau gebruikt 42 procent van de HR-managers geen social media, tegenover 23 procent bij staffuncties. 

 

Voordelen

Wat zijn nu de belangrijkste voordelen bij het gebruik van social media bij werving? 

• Het promoten van vacatures

• Het vinden van geschikte kandidaten

• De achtergrond van een kandidaat beoordelen

• Het controleren van referenties

• De aanwezigheid op social media van een kandidaat bekijken 

 

Meer informatie?
Wij bellen u terug!

Relevante cases

BI Right! kijkt goed naar wat het probleem is en zoekt daar vervolgens een geschikte consultant bij. Bovendien hebben ze niet alleen kennis van hun eigen vakgebied, maar weten ze ook hoe het er in onze markt aan toe gaat.  >

De Hartekamp Groep

Claudia de Jongh
Functioneel Analist

Ga naar boven